ישראל היא מעצמת פטנטים, לא פחות מכך. לא לחינם אנו מדורגים בין המקומות הראשונים בעולם בבחינת היחס שבין כמות האזרחים לכמות רישום הפטנטים.

כמה עולה לרשום פטנט?

זו השאלה הפופולרית בתחום, ולא לחינם (מאין משחק מילים שכזה). עם זאת, חשוב לדעת כי אין תשובה אחידה לשאלה. באופן כללי ניתן לומר כי ישנן עלויות קבועות כדוגמת עלויות הגשה ואגרות שנתיות אך מרכיבה העיקרי של העלות מושפע ממורכבות הבקשה, כלומר ככל שההמצאה מורכבת יותר – כך תהיה עלותה של ההגשה גבוהה יותר. נוסף על כן, התשובה תלויה במספר המדינות בהן תבחרו להגיש את בקשת הפטנט. סיבה נוספת בגינה לא ניתן לספק תשובה אחידה לשאלה "כמה עולה לרשום פטנט" היא פשוט כי יש יותר מדרך אחת לעשות זאת.

אני מעוניין לרשום פטנט – אילו אפשרויות עומדות בפני כיזם?

  • הגשת בקשת פטנט
  • הגשת בקשת פטנט במדינות החתומות על אמנת PCT.
  • הגשת בקשת פטנט פרוביזורית (זמנית) בארה"ב.
על מנת לסבר את האוזן, ההבדל בעלויות בין שלוש אפשרויות אלו יכול להיות עשרות אלפי שקלים. כפי שאתם לבטח כבר מבינים מהאמור לעיל, לרשום פטנט מלווה בהוצאות לא מבוטלות. על כן, ובאם אתם מעוניינים "להכנס בעובי הקורה", חשוב שתבינו את ההשלכות הכרוכות בכך. לעיתים, ובמטרה לרשום פטנט בעלויות מופחתות, ניתן לשקול גיוס הון ממשקיע חיצוני (אנג'ל). עם זאת דעו כי הכנסה של גורם זר בשלב כה מוקדם של הדרך תלווה בדילול משמעותי מאחזקתכם. בכל המקרה, השיקול כמובן מצוי בידכם ותלוי ביכולתכם הכלכלית.

אוקי הבנתי, ואיך רושמים פטנט?

לאחר שהתגברנו על הפן הכספי, ניתן להתחיל לדון בשאלה השנייה בחשיבותה: "איך רושמים פטנט?". במטרה להימנע מכניסה להוצאות מיותרות הכרוכות ברישום פטנט חשוב לוודא, במידת האפשר, כי הרעיון לא נרשם כפטנט לפניכם על ידי אחר. ניתן לעשות כן על ידי סריקת פטנטים. הכוונה היא לחיפוש במאגרי פטנטים במדינות שונות, ובאם אותר פטנט דומה – לבצע בחינה דקדקנית של ההבדלים בין הרעיונות.

איך רושמים פטנט?

הליך בקשת הפטנט שונה מעט בין מדינה למדינה, אך באופן כללי מחייב פירוט רב ככל הניתן של האמצאה, בצירוף סרטוטים, והגשתה של הבקשה למשרד הפטנטים במדינה. לדוגמא, בישראל יש להגיש את הבקשה לרשם הפטנטים בירושלים. איך רושמים פטנט בארה"ב? על ידי הגשה של הבקשה ל-USPTO, שהינו רשם הפטנטים במדינה. ניתן לרשום פטנט באופן עצמאי, אך איננו יכולים להמליץ על כך בלב שלם. על מנת שבקשת הפטנט תהיה מלאה ומקיפה ככל הניתן, עליה להתבצע על ידי צוות מקצועי. צוות מומחי Top Patents ישמח ללוותכם בכל שלבי ההליך, מתחילתו ועד סופו
חייגו אלינו יצירת קשר